ما مشهدی‌ها برای حرم مطهر امام هشتم(ع) خیلی حرمت قائل هستیم و از قدیم‌الایام در مشهد رسم بوده پسر و دخترهایی که قصد ازدواج دارند، مراسم خطبه عقد را در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار کنند که به آن، عقد بالاسر حضرت می‌گویند.

خود آقا شاهد پیوندمان است

شاید شما از جمله افرادی باشید که در حرم مطهر امام هشتم(ع) مراسم جاری شدن خطبه عقد زوجین جوان در برخی از اماکن و رواق‌های حرم مطهر رضوی را دیده‌اید. مراسمی که در میان خانواده‌های گوناگون و به‌ویژه مشهدی‌ها و خراسانی‌ها رواج و اهمیت بیشتری دارد. از طرف دیگر با فرا رسیدن ماه ذی‌الحجه‌الحرام که سالروز ازدواج حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) و همچنین اعیاد سعید قربان و غدیرخم در این ماه واقع شده، عروس خانم‌ها و آقا دامادها و خانواده‌های آنان که مراحل و صحبت‌های مقدماتی این پیوند مقدس را پشت سرگذاشته و آماده جاری شدن خطبه عقد هستند برای اینکه پیوند زندگی مشترکشان را از مکان مقدس آغاز کنند، جنب‌وجوششان بیش از سایر ایام به چشم می‌خورد. به همین بهانه، در ادامه، صحبت‌های برخی از این زوجین جوان در گفت‌وگو با خبرنگار قدس را می‌خوانید.

بهترین مکان برای بهترین پیوند مقدس

وارد رواق شیخ طوسی حرم مطهر امام رئوف(ع) می‌شوم. رواق مملو از جمعیت است. رواقی که حالا بسیاری از خانواده‌های مشهدی و حتی سایر شهرها آن را به عنوان رواق عقد ازدواج می‌شناسند. البته آستان قدس رضوی هم با تمهیدات اندیشیده شده به خانواده‌ها و زوجین جوان کمک می‌کند مطابق ضوابط و دستورالعمل‌های مربوط، بتوانند در این رواق مراسم عقد ازدواج و پیوند زناشویی عروس و دامادها را برگزار کنند. رحل و قرآن، آینه و شمعدان، گل‌های متبرک، سفره عقد و... همگی به طور منظم در این رواق چیده شده‌اند تا عروس و دامادها، مهم‌ترین پیوند مشترک زندگی خود را ببندند. درست مثل کاظم و همسرش که کنار یکی از این سفره‌ها نشسته‌اند. وی ۳۵ ساله و کارگر یک شرکت بسته‌بندی در شهرک صنعتی مشهد است. همسرش هم ۲۷ ساله و خانه‌دار است، البته قصد ادامه تحصیل هم دارد.

 آقا داماد به خبرنگار ما می‌گوید: ما مشهدی‌ها برای حرم مطهر امام هشتم(ع) خیلی حرمت قائل هستیم و از قدیم‌الایام در مشهد رسم بوده پسر و دخترهایی که قصد ازدواج دارند، مراسم خطبه عقد را در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار کنند که به آن، عقد بالاسر حضرت می‌گویند. من و همسرم هم با موافقت خانواده‌هایمان، به این مکان مقدس آمده‌ایم تا امام رضا(ع) شاهد پیوند مشترکمان باشند.

او با کمی مکث ادامه می‌دهد: روح پدرم شاد باد که با رزق حلال و به عشق ولایت حضرات معصومین(ع) ما را بزرگ کرد. جای پدرم خیلی خالی است، اما به جای او، امروز امام رضا(ع) بزرگ‌تر من و شاهد عقد ازدواجمان است.

تبرک و تقدس حرم بهترین هدیه ازدواجمان است

در گوشه دیگری از این رواق، خانواده‌ای را می‌بینم که همراه بانوی جوانی که چادر سفید بر سر کرده، منتظر نشسته‌اند. با آنان همکلام می‌شوم. پدر عروس خانم با انگشت، آقاد داماد را نشانمان می‌دهد و او را دعوت می‌کند با ما سخن بگوید. حسین ۳۲ساله، اهل خراسان جنوبی بوده و تازه خدمت سربازی را به پایان رسانده است. او کارشناس ارشد مهندسی رایانه (نرم‌افزار) است. خودش می‌گوید: پس از آشنایی با همسرم و خانوده‌اش، تصمیم گرفتیم مراسم عقد و پیوند زناشویی‌مان در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شود، اما پدر همسرم ابتدا یک شرط پیش پای من گذاشت و آن، دریافت کارت پایان خدمت نظام وظیفه بود. برای همین پس از پایان تحصیلات دانشگاهی، به سربازی اعزام شدم و بر اساس هماهنگی‌های قبلی و پس از پایان سربازی، به لطف خدا مقدمات سفرمان به مشهد برای برگزاری مراسم عقد بالاسرحضرت در حرم مطهر امام هشتم(ع) فراهم شد و امروز در این مکان مقدس، با همسرم سر سفره عقد نشسته‌ایم. عروس خانم هم به ما می‌گوید: امروز از امام رضا(ع) خیلی تشکر کردم که ما را میهمان حرم مطهرش کرد. یکی از بهترین لحظات زندگی هر فرد، مراسم ازدواج او است. امروز خدا به برکت امام رضا(ع) به من و همسرم لطف کرد تا در این مکان ملکوتی و مقدس با هم ازدواج کنیم. به نظر من تبرک و تقدس بارگاه مطهر امام رضا(ع) و شروع این زندگی مشترک در حرم منور رضوی، بهترین هدیه ازدواجمان بود که حضرت به ما عطا کرد.

 امام رضا(ع) کمک کردند آرزوی مرحوم پدرانمان برآورده شود

همان‌طوری‌که در این رواق شاهد حضور خانواده‌های گوناگون بودم، ناگهان صحنه‌ای توجهم را جلب کرد. پسر جوانی با کت و شلوار خاکستری به همراه بانویی که چادر مشکی بر سر داشت از مسئولان این رواق سراغ عاقد را می‌گرفتند. ظاهرشان خیلی ساده بود. به سمت آنان می‌روم و با پسر جوان همکلام می‌شوم. یونس ۲۹ ساله، در یک مجموعه کشاورزی در بلوچستان کار می‌کند. او به اتفاق مادرش، همسر و مادر همسرش و برادر بزرگ‌تر عروس خانم به مشهد مقدس سفر کرده است.

او می‌گوید: خانواده من و همسرم سال‌ها پیش با هم همسایه بودند و بعد به خاطر جابه‌جایی از هم بی‌خبر بودند. پس از چندین سال، یکی از اقوام مادرم یاد و نشانی از همسایه‌های قدیمی می‌گیرد و متوجه می‌شود دختر همسایمان هنوز مجرد بوده و ازدواج نکرده است. به پیشنهاد او و پس از انجام تحقیقات و صحبت‌های اولیه و سایر مقدمات مربوط، توافق میان دو خانواده برای این ازدواج حاصل می‌شود. یونس ادامه می‌دهد: متأسفانه پدر من و پدر همسرم چندین سال پیش فوت کرده‌اند. مرحوم پدرم همیشه دوست داشت مراسم ازدواج من در مشهد برگزار شود، چون من تنها پسر خانواده هستم.

همسر یونس هم می‌گوید: این آرزوی پدر هر دو ما بود که در مشهد عقد کنیم. من هم به اتفاق همسرم به دنبال فراهم کردن مقدمات برآوردن خواسته مرحومان پدرمان بودیم که یکی از دوستان خانوادگی‌مان به من خبر داد یک کاروان زیارتی از زاهدان به سمت مشهد حرکت می‌کند و فقط چهار نفر جای خالی دارد. بدون معطلی با خانواده‌هایمان راهی این سفر شدیم. این‌قدر عجله داشتیم که فقط شناسنامه و کارت ملی‌مان را برداشتیم و نتواستیم لباس نو برای خودم و همسرم تهیه کنیم. امروز در حرم مطهر امام هشتم(ع) از درون قلبم احساس می‌کنم امام رضا(ع) کمکمان کردند آرزوی پدرم و پدر همسرم برآورده شود. روح همه درگذشتگان شاد باد. جایشان دراین مراسم معنوی و مقدس، واقعاً خالی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.